Höjdskräck och Daniel. .. Bygga bygga..

Helgen har vart full av nya upplevelser .. har tillbringat lördagen och söndagen i Tillberga uppe på vad som nu mer faktiskt ser ut som ett stort hus.
Men i själva verket är Catta & Nickes (och Jesper´s) Garage.
Vi snackar STORT garage :) nära 100m2 , började med att jag kom ut och möts av denna syn ...
Snacka om Stort garage :) Lånat denna bild från deras blogg.



Hur F*N ska jag komma upp där ? tänker jag ...
Som tur var så fanns det byggnadställningar att tillgå , och att klättra på.
Jag är grymt höjdrädd så första vändan upp tog sin lilla tid men tillsut var jag uppe iaf.
Nervös som attan men allteftersom tiden gick så vart man så fokuserad på jobbet som skulle göras att man inte tänkte så mkt på det faktum att man var nära 6m upp i luften utan säkerhet, det var lite läskigt att titta ut över kanten.

Vi gjorde som så att vi började på vänster sida av taket och jobbade oss uppåt.
Först lägga plank .. rad efter rad tills hela sidan var täckt ,
sen var det dags för takpapp, ett slags asfaltpapper typ, med en klibbig kant i varje ända som man spikar fast, ser ut på detta sätt ..


(Lånad bild google, på denna bild ser det ut som de börjat uppifrån o ned, vi gjorde nedifrån o upp )

Efter det så skulle det spikas läkt, läggs i ett rutmönster , här är det noga att man mäter ordentligt för uppe på dessa skall sedan takpannorna läggas.


Söndagen fortsatte i samma stil och tillvägagångsätt fast på höger sida av garaget.

Måste säga att jag har haft skit kul ! Har lärt mig hur mkt som helst, både om hur man bygger tak men också att jag faktiskt är duktig, först trodde jag inte jag skulle kunna hjälpa till alls med tanke på min dåliga ballans.
Visst var man skrajj för att ramla ned ibland, men jag klarade det bra :)
Även om det kanske inte låter så högt med 6m så kan jag säga att det ÄR högt när man väll springer omkring på ett sluttande tak.
Tacka de högre makterna för att man har starka armar att hålla i sig med.
Greppa tag med ena och spika med andra  blev min paroll :)

Nu är det måndag och man känner i kroppen att man slitit .. träningsverken börjar sätta sig .
Vem hade trott att det skulle vara så slitsamt att spika, iofs så har jag nog slagit ned ett par hundra spik per dag
Plus klättrande och häva sig upp med armarna, bärande av virke osv..

Har tuvärr inga egna bilder från helgen , men jag ska tjuva några från catta när hon lägger upp dem.

Kommentarer
Postat av: Ronja Zorina

Det är STARKT av alla som vågar göra saker de tvekar inför!



Fyfan, jag hade nog inte vågat göra mycket på sådan höjd. :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback